Tuesday, August 02, 2011

Aktiviti Ramadhan 1: Taraweh wa Tadarrus!!!

nota: adakah ejaan aq di tajuk atas nie betul?

Alhamdulillah, masuk jam ni da 2 hari kite berpuasa. Dan da 3 malam kite bertarawih (kalau kowank ni mmg jenis 'kaki' tarawih ar..). Ni pown baru abes penat balik dari surau ni. Cepat2 lari balik ke umah sbb x sabar2 nk hupdate blog.. (actually lari psl ternampak lembaga putih kat belakang tadi.. eh? pose2 nie ade hantu gak ker?) Huhu...

Tarawih di Surau Jubli Perak Bandar Baru Bangi ni mmg syiok. Jemaah un ramai. Yg penting jemaah taon nie da x macam taon2 lps, banyak veteran2 jerk. Tahun nie ramai gak org2 muda turun. Ade jemaah lelaki, perempuan, kanak2, awekz... (opps... da niat x betoi tu..).

Orang kata, malam kedua nie semangat ramadhan masih 'panas' agy. Kire still berkobar-kobar agy ar. Tu pasal masjid2 surau2 un penuh memalam camnie. Lgipown tyme2 camni juadah moreh mmg bermacam2 aneka. Sodap pon sodap. Tapi kalau tiap2 malam melantak makanan berat lepas tarawih mmg spoil ar projek diet bulan Ramadhan aq..




Kalau kat sini, lepas tarawih ada aktiviti tadarrus Al Quran. Ade 2 kategori, Budak2 kemetot + remaja dan dewasa + veteran. Tapi kategori 1 tadi untung woo.. Nanti bile abes program biasenyer dapat kain pelekat, duit (biasenye up to RM 50), pulut kuning, sijil, macam2 ar.

Walaupun aq hanye seminggu sahaja bermukim di tanah Bangi ter'chenta' nie, aq tetap amek keputusan utk join program tadarus nie. Ditambah abah aq yang memaksa aq utk tidak pulang awal ke rumah lepas tarawih (sbb xmo aq buang mase mengadap laptop doplopat jam.. kejam..).

Aq dan sorg kawan aq diletakkan sekali dgn kumpulan geng2 kecik kemetot. Bila aq tadarrus skali dgn diorg, baru aq tau...

Rupanya ramai agy budak2 kat cnie bace quran tergagap-gagap....

Ade pulak pesen bace maen taram jerk. Tajwid fasohah sumer dilanggar. Lam jalalah un xleyh sebut dgn betul... Tu belum kire mad asli. Kalau mad2 lazim tu mmg spoil ar..

Maka jenuh ar aq ngan kawan aq betulkan bacaan diorang. Fuh, mujo anak orang. Baru terfikir nak keluar mod 'Sarjan Misai'.. Tengok2 bapak dye ade.. Spoil betul ar..

Itulah sedikit sebanyak aktiviti bulan ramadan aq pada taon nie. Walaupown hanye seminggu, tapi aq rase beruntung dapat join, dapat mencurahkan ilmu (hait cheh,,) kepada adik2 di Bangi ni...

Mungkin ibadat yg aq lakukan nie x sebesar mana di sisi-Nya. Tapi sekurang-kurangnya adelah bende berfaedah yg aq dapat lakukan di bulan Ramadan tahun nie. Lagipun bukankah hadis nabi mengatakan:

"Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarkannya kepada orang lain"


Akhir kata, selamat menyambung puasa. Tingkatkan prestasi, kurangkan kontrovesi, lebihkan studi, exam da dekat da nie.. hehe


Assalamualaikum...




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...