Thursday, March 17, 2011

A story 2 shared !

(nota: Artikel ini dutulis pagi tadi, cume baru di-publish. Hahaha)
Hahah, pagi yang indah (erk, ni da tghari da nie....), mcm2 story yg blaku sblom aq bgn tdo td. Terasa indah sebentar perjalanan dunia yg fana ini. Tapi, ye ar.. story tyme tdo, mcm2 bole jadi, biar x betol un (mimpi la tu.. xkn x paham lg kowt). Hahaha....

Haha, mmg indah pg nie, sampai terlewat bangun tdo.
P/S: Jgn cayer sgt dak2 nie, aq smayang subuh au...

Seperti biase, bile celik jerk mate, perkare pertama yg akan aq tuju ialah laptop. peh, semenjak due menjak nie mmg aq dgn laptop aq x pena berenggang. Da mcm kapel. Ok ar 2, lgpown xde sape nk cemburu klu aq kapel dgn lappy aq, laen ar dgn fasha sandha ke, ummi nazeera ke, tu da kes laen da tu....

Ok, senanyer ari nie aq ade story nk dceritakan kt kowank sumer. Nk bace?.. hehe... Ok, story begins..
....................................................................................................................................................................

"Abang, achik tepon. Suro beli santan sama serai. Pakai duit abg dulu, nanti achik bayar." Adik aq melaung dari atas. Haha, achik tu bukannyer adik aq or kakak aq yerk. Achik tu panggilan utk makcik aq. Mmg kekadang makcik aq kalau nk beli pape kirim kt aq jer. Sbb uma aq dekat dgn kedai. Lgpown, family kitowank mmg rapat. Kalau mak ngan abah aq keje, aq tumpang makan uma mak cik aq jerk.

"Ala, abg xde duit ar kak. Pinjam duit akak dulu ar."

"Ah, akak pokai. Pinjam duit abah dulu ar."

So, tanpa memikir lama, aq g kt bilik abah aq. Hajat nk pinjam duit dyer, tp tgk2 abah aq tga tido. Letih sgt kowt. Lagipown abah aq smalam kerje shift malam. Mls aq nk kejutkan.

Nampaknyer terpakse ar aq amek sdiri kat dompet abah aq (bukan mencuri yerk, dosa tuu...). Jadi aq terus meluru kat dompet dye yang tengah tersidai molek kat atas rak TV. Bila2 aq bukak....

Masya Allah...

Dalam dompet dye cume ader RM xx.... Mmg aq tau family aq have sdikit masalah kewangan. Tp x sangke plak terok canie... Ya Allah.. sayunyer.....

Err... cane nie... aq tros amek henset aq dan tepon makcik aq.

"Hello, cik. Akim kne g uma acik dulu ar amek duit."

"La, akim xde duit ke?. Pinjam dlu. Nnt acik bayar ar. Duit kakak ke..."

"Err.. akim xde duit. Kakak un xde."

"Abah??"

"Abah... err.... abah tdo. Mls nk kejut. Td akim bukak dompet dyer, ader RM xx jerk.."

"Lailahaillallah.. Sampai camtu skali?? Hmm xpe ar... Akim dtg cnie ar amek duit."
....................................................................................................................................................................

Petang tuu... dlm kereta.. Dlm perjalanan nk ke bank

"Abah, nk tanyer sket...."

"Hmm..."

"Abah ade duit x?"

"Ade. Nape?" Nampak sgt abah aq bwat muke cover line... Haha.. abah x leyh nk nipu anak sdiri ar...

"Err, xde. Td abg tgk dompet abah ade RM xx jerk."

"Ala, dlm bank ader agy. Ni nk g amek ar nie.."

"Ooo.. ye ke? Hmm.. xpe ar.."
....................................................................................................................................................................

Dekat umah... dgn mak aq... mase tgh minum ptg... abah aq da g kerje... Haha.. line clear..

"Ma?"

"Hmm..."

"Nk tanyer skeyt leh x?"

"Tanyer arr.."

Aku pown mikir... Cane aq nk start erk....

"Abah xde duit erk?"

Huh?? Mama aq da bwat muka pelik... La, mama un nk cover gak ke?. Lalu aq un cter kat mama aq ape yg blaku td..

"Senanyer, abah tu mmg tgh ade masalah kewangan skeyt..." Skeyt??? Bukan skeyt da tu ma.... Tu dah tahap kritikal da tuu...

"Abah gune byk duit. Nk beli laptop along agy, belanje agy, tiket bas along agy, tu blom kakak ngan adek tuu.."

Erk.. tetibe aq rase sayu. Cam nk nangis lak. Tp xtaw ar asal mate aq xleyh nk berair.. Ya Allah, asl la payah sgt mata ni nk berair kalau bab2 sensitif gnie... Mase tuu otak aq mule berpikir mcm2. Nk pindah skola un ade. Nk jual balek laptop aq dan sume gadget2 aq un ade. Huhu... sdeyhnyer

"Jadi along kene ar blajar betul2... Menghafal byk2.. Buktikan along buleh berjaya. Mama ngan abah bukan nk pape pown. Mama ngan abah nk along blaja, menghafal (quran) banyak2, jd seorang Ulama' Tahfiz Profesional yg berjaya. Mama ngan abah nie sanggup buat ape saje utk kejayaan anak2 mama. Tgk abah, sanggup berusaha utk anak2 dye. Along kne buktikan au..."

X sempat mak aq abes cakap, teros aq peluk mak aq.

"Abg janji ma."
....................................................................................................................................................................


Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36][1]

Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibubapa.” [al-An’aam 6:151]

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. [al-Isra’ 17:23]



Bile aq pikir2 balik, baru aq sedar. Mama ngan abah aq dah banyak berkorban utk aq. Tp aq?? X sangke sampai camtu skali diorg smate2 nk aq jadi org yg berjaya. Mmg terkilan sangat sangat sangat.

Sbg anak sulung, aq kene berusaha utk menjadi harapan keluarga. Dengan segala pengorbanan mama dgn abah aq, adelah satu perkara yang agak mustahil jika aq berhenti di separuh jalan jer..

Mama, Abah...
Pada hari ni, along berjanji along akan belajar bersungguh2. Jadi harapan mama ngan abah dan akan menjadi seorang anak yang akan membanggakan mama dgn abah. Dgn sepenuh tenaga yang ada, along akan cuba menghabiskan hafazan 30 juzu' Al Quran dan menghadiahkan mama dgn abah sebuah mahkota bertatahkan emas dan permata di syurga kelak.

Janji.....

P/S: Dah terlalu banyak dah mak dan ayah kita berkorban utk kita. Sampai x terkira. Tapi pernahkah kita kira berapa banyak da yg kita korbankan utk mereka?? Fikirkan.....

Mama dan abah aku yg tercinta. Pengorbanan kalian xkan pernah dapat ku balas

11 comments:

anas11_afc said...

pergghhh...menusuk kalbu...bgos2...bley wat panduan hdop....

Naz Roll said...

huhu, thnx...

zafr said...

sdih bro...

kei said...

fuh!!!jerol ke nie...
hebat r...hehe....

Naz Roll said...

biase bro
hahaha

mujahidah muslehah said...

sedihnyerr bace cite nie..
jase mereka memang xterbalas..

Naz Roll said...

huhu, tu ar pasal
tp kite sdiri x pena berkorban utk mrk

AsMa' HusNa said...

fuuuh :'(

Naz Roll said...

sadis an..

Anonymous said...

LAWAK GILERRRRRRRRRRRRRRR hahahahahaha terima kasih sikit dkt Nur Nadzratul Huda sbb edit blog ni hehehehehehehe kbai.

Naz Roll said...

woi kak, spoil btol ar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...