Sunday, February 10, 2013

Fakta Isu Air di Selangor



Pada tahun lepas SYABAS ingin melakukan catuan atas alasan air tidak mencukupi. Namun Kerajaan Negeri Selangor membuktikan bahawa air mentah di tujuh empangan melimpah. Air mentah yang di rawat tidak di edarkan dengan baik oleh Syabas krn pihak SYABAS tidak menyelenggara tangki mereka.

Isu seterusnya ialah apabila air terawat banyak yang hilang akibat paip bocor dan dan dicuri. Walaupun begitu SYABAS masih ingin menaikkan taraf/harga air sekalipun peratus NRW tidak mahu di turunkan. NRW(non revenue water) ialah kadar air yg hilang akibat paip bocor dan dicuri. NRW sekarang ialah 33%. Ini bermakna jika loji rawatan air SYABAS menghasilkan 100% unit air terawat, hanya 67% unit sahaja yang sampai ke tangan pengguna dan selebihnya tidak. Mengikut Perjanjian Penswastaan Air 2004, jika tarif air ingin di naikkan, peratus NRW perlu di turunkan. Walaubagaimanapun SYABAS masih berdegil menaikkan tarif air iaitu pada 2009-37% , 2012-25% , 2015-20%. SEDANGKAN PERATUS NRW MASIH TINGGI IAITU 33% ATAU KEHILANGAN 663 JUTA LITER SEHARI. Atas sebab itu Kerajaan Negeri mengambil langkah menyeekat kenaikan tarif air kerana SYABAS GAGAL menurunkan peratus NRW.

Isu ketiga ialah isu CAPEX yang dikatakan disekat oleh Kerajaan Negeri. CAPEX adalah duit awam yg di beri Kerajaan Negeri kepada SYABAS untuk mengurangkan NRW.

DAKWAAN SYABAS: penyelenggaraan air tidak dapat di lakukan dgn baik kerana kerajaan negeri sekat dana CAPEX ... 

HAKIKAT SEBENAR : kerajaan negeri menyekat CAPEX kerana SYABAS tidak membelanjakan CAPEX dgn betul 

Sebenanrnya berlaku ketirisan dana dalam CAPEX. Sebanyak RM 325 juta telah hilang. Berlaku konflik kepentingan SYABAS. Mereka menggunakan CAPEX untuk membeli paip daripada Syarikat milik Pengerusinya sendiri Tan Sri Rozali Ismail bernilai RM 375 juta. Duit CAPEX sebanyak RM 22 juta digunakan untuk mengubah suai pejabat. RM 600 juta telah di belanja melalui rundingan terus, satu proses yg dikritik oleh Ketua Audit Negara sendiri.

SYABAS membelanjakan CAPEX sehingga RM 1.69 juta tetapi NRW masih 33%. Menurut penjanjian SYABAS dengan Kerajaan Negeri Selangor, SYABAS perlu menurunkan NRW kepada 19.98% supaya Kerajaan Negeri Selangor boleh mengurus air untuk memberi khidmat terbaik dgn kos terendah untuk rakyat bukan untuk membuat untung mcm syarikat swasta. Ini bermakna Masalah NRW dapat diselesaikan supaya bekalan air cukup dan tidak dibazirkan. Kenaikan tarif di kekalkan 12% berbanding di bawah SYABAS 82%. Kerajaan Negeri menggunakan kaedah MODEL HOLISTIK untuk menjaga kepentingan rakyat dan bukan membuat untung seperti yg dilakukan Kerajaan Negeri sebelumnya.

Fakta dari seorang rakan. Sebarkan. Jangan biarkan fitnah terus melanda kita.

Wednesday, February 06, 2013

Checkmate


Status Update by XXXXX

Sedang aku syok2 makan kat kedai mamak kat area kedai aku ni, meja sebelah aku diduduki oleh sekumpulan 3 lelaki berpakaian tshirt sayangi selangor yakini BN. Salah sorgnya aku cam - insan yg kalah dgn hasan ali utk kerusi dun Gombak Setia masa PRU12 yg lepas. Cukup la aku namakan dia sebagai "datuk Y".

Suara depa berborak mmg kuat. Habis dikutuknya Pas dan PR. Seolah2 itu strategi depa - cakap kuat2 tarik perhatian ramai. Aku lak sambil menyadak megi goreng, jd pendengar je la.

Datuk Y : kadang2 tu saya x faham pembangkang ni. Habis kemudahan yg kerajaan sediakan diorg guna. Tapi lawan kerajaan. Tak reti bersyukur langsung!

Aku dah panas hati. Lalu aku pun menyampuk.

Aku : maaf datuk, rumah datuk kat changkat tu, kena bil air x?

Datuk Y terdiam.

Aku : saya yakin bil air datuk free je. So agak x molek la datuk makan kemudahan yg disediakan oleh kerajaan negeri tp datuk lawan kerajaan negeri, kan?

Datuk Y : apa pulak? Diorg dah janji, maka kena tunaikan la! Saya sebagai rakyat selangor pegang janji diorg.

Aku : mcm tu gak kerajaan pusat. Depa dah janji macam2 sejak 56 tahun yg lepas jd depa kena tunaikan la. Rakyat malaysia just gunakan apa yg menjadi hak depa jel . Lagipun, kemudahan mcm hospital la masjid la jalanraya la mmg TANGGUNJAWAB kerajaan pusat. Suka x suka, mmg kerajaan mana2 pun dalam dunia ni wajib buat. Air free pulak bukan kewajiban kerajaan negeri utk bagi tp depa bagi jugak sbb bagi kerajaan negeri, air tu kemudahan asas dan bukan barang niaga.

Datuk Y : setakat air percuma tu, apalah sangat. Awak x baca ke kerajaan pembangkang ni kalah saman pasal x tunai janji?

Aku : maaf lagi sekali datuk. Datuk cuba baca btul2 - kerajaan negeri gagal ketepikan saman je, bukan kalah saman. Saman tu belum dibicarakan pun. Beza besar kat situ datuk.

Datuk Y : pokoknya kerajaan pembangkang ni gagal menunaikan tanggungjawab diorg. Ada je ibu tunggal x dapat bantuan yg diorg janji, ada je org yg x dapat air..

Aku : pasal org x dapat air tu, kalau datuk kaji semuanya adalah penghuni apartment atau flat atau kondo yg menggunakan sistem central billing hasil perjanjian depa dgn syabas sejak zaman BN perintah. Kita x leh ketepikan agreement tu sesenang. Tp berapa kerat sgt yg x dapat air free tu berbanding yg dapat? Datuk sendiri dapat apa

Saya nak tanya datuk - mak saya layak dapat BR1M tapi dia x dapat. Kenapa?

Datuk Y : mungkin dia x mendaftar. Siapa suruh? Bukankah kita dah bagitau kaedah dan cara utk pohon BR1M?

Aku : mcm tu gak skim ibu tunggal dgn skim anak2 masuk U tu. Sapa suh depa x mendaftar dgn kerajaan negeri? Pi pejabat daerah masing2, daftar je la. Ini daftar pun xnak, bodoh sombong, pastu bila x dpt mula la nak saman sana sini.

Pasal khairat kematian tu pun sama - kerajaan negeri amanahkan kpd semua khairat kematian masjid surau di seluruh selangor utk sentiasa update kpd kerajaan negeri tp banyak je masjid surau terutamanya yg dikuasai puak Ummo x buat mcm tu. Bila penduduk tanya, mula la fitnah kerajaan negeri x bagi la apa la tapi hakikatnya depa yg dok mendajalkan penduduk qariah sendiri.

Geng BN terdiam. Org ramai makin perhatikan kami aku tgk.

Aku : alhamdulillah, x sampai 5 tahun kerajaan PR memerintah selangor, satu demi satu kebaikan kami dapat. Bukan sekadar bentuk fizikal tp bentuk spiritual jugak. Kalau dulu, setiap kali tahun baru balik2 konsert je yg dihidang pada kami tapi sejak PR memerintah, majlis ilmu yg dianjurkan. Anak muda makin lama makin cakna agama. No disrespect, datuk - tp jika rakyat undi balik Umno BN memegang selangor, depa ambik langkah yg amat2 terkebelakang.

Datuk Y : err..okey la. Saya ada mesyuarat ni. Assalamualaikum (lalu dia dan geng BN dia bangun)

Kesimpulannya - dgn pengundi saluran 1 boleh la korg kencing :)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...