2016: CERITA BARU, AZAM BARU, AMANAH BARU

Dah dekat dua tahun aku tak update blog ni. Last post aku 24 Disember 2014, memang bersawang habis. Cuma dua tahun menyepi bukan bermakna aku dah berhenti menulis. Dalam tahun ni sahaja aku dah berjaya collaborate untuk penghasilan 2 e-book keluaran Projek Anak Muda Islam (PAMI), 3 artikel aku masuk newspaper, dan 5 artikel diterbitkan di media elektronik (ok bagi can aku nak riyak kejap lol..) Cuma mungkin tahun lepas aku tak banyak masa untuk update semua tulisan-tulisan aku dalam blog ni kot. Nantilah kalau free aku publish semula sini.


Buku aku yang kaler hijau dengan kelabu. Kalau siapa nak boleh PM abang..

Dua tahun berlalu pantas, banyak kisah dan hikayat berputar seiring peredaran waktu. Dan tahun lepas adalah tahun yang paling mencabar. Menggalas amanah sebagai Timbalan Presiden 1 Persatuan Mahasiswa Fakulti Syariah dan Undang-Undang (atau nama daftarnya Syariah Law Club) bukan satu tugas yang mudah. Beban berat jatuh kedebuk atas bahu kau untuk menjaga kebajikan lebih kurang 1300 pelajar di FSU. Namun setahun itu aku lalui dengan penuh jaya, sekurang-kurangnya adalah beberapa legasi yang kami tinggalkan untuk diteruskan pimpinan yang baru.

Dan setahun itu mengajar aku banyak benda, yang paling jelas ia banyak mengubah hidup aku. Kau mungkin tak percaya seorang Nazrul yang keyboard warrior cakap berdegang dalam FB Twitter tiba-tiba jadi cool tak mudah melatah (serius ah?). Dari orang yang kepala batu dan suka shoot orang cakap main lepas tiba-tiba boleh jadi seorang diplomat yang boleh berunding dan berbincang. Entah aku pun tak faham kenapa hahaha. Cuma selepas setahun memegang tampuk kepimpinan, aku terus buat keputusan untuk berhenti dan jadi budak biasa. Aku nak mulakan life baru dan rangka pelan 3 tahun Nazrul di USIM, antaranya berniaga cendol dan kumpul duit kahwin (lol).

Sebelum bermula sesi akademik 2016/2017, ramai yang dah approach aku untuk bertanding MPP. And aku tegas dengan keputusan menolak untuk bertanding. Cukuplah setahun, bagilah peluang dekat orang lain pula. Orang yang rapat dengan aku mesti tahu betapa firm nya aku taknak masuk bertanding.

Tapi betullah, kita hanya mampu merancang tapi Allah mengatur segalanya. Pelan yang dirancang selama 3 bulan akhirnya ranap dalam masa sejam 30 minit. Kenapa boleh berubah biarlah ia kekal sebagai cerita tak didendang. Cuma once aku buat keputusan nak beli borang pencalonan tu, dia punya cuak Masya Allah hanya Tuhan yang tahu. Tapi keputusan dah dibuat so nak tak nak aku kena redha je lah. Walaupun ramai yang boleh jangka aku akan bertanding, tapi agak kejutan jugalah bila orang dapat tahu aku hanya bertanding kerusi Fakulti bukan Umum. Malas doh bertanding umum, fakulti pun dah cukup penat dah.

Teaser sebelum beli borang pencalonan, masa ni aku sepatutnya hanyalah pencadang Irfan dan taktau yang aku pun akan bertanding sekali.


Seminggu kami melalui tempoh berkempen, pasang poster turun dengan muka manis di seluruh penjuru fakulti. Walaupun ada track record sebagai Timbalan Presiden Fakulti, tapi laluan untuk menang agak sukar juga memandangkan dua lagi calon yang lawan aku hebat-hebat semuanya. Banyak cerita yang berlaku seminggu ni. Pernah kami down sebab kempen agak slow dan terpaksa berhadapan dengan calon yang mempunyai jentera satu USIM. Di hari sebelum pengundian, kami hanya mampu berserah kepada Allah.

Dan hasilnya..

Menang 760 dari 1113 undi pelajar yang turun mengundi bagi kerusi fakulti. Undi tertinggi bagi kawasan FSU
3 calon yang bertanding untuk kerusi Fakulti Syariah dan Undang-Undang. Dari kiri aku, Afiq Faiz dan Fatin Fitriah
Plan pencen tak jadi huhu..
Barisan anggota Jabatan Akademik dan Pembangunan Intelektual

Sehingga hari artikel ini ditulis, aku masih belum boleh move on dan sedih kerana aku terpaksa lupakan pelan 3 tahun aku (yang aku namakan sebagai plan pencen). Namun aku akur dengan segala yang berlaku. Banyak perkara yang berlaku di luar perancangan kita, kerana kita tak mampu mengatur segalanya. Tapi setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersirat bagi membina diri kita menjadi insan yang bertakwa.

6 Oktober 2016, secara rasminya aku diberi amanah untuk meanggotai tampuk kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar USIM di bawah portfolio Jabatan Akademik dan Pembangunan Intelektual. Jika dahulu banyak berurusan dengan fakulti, kali ini cabarannya berbeza kerana akan berurusan dengan pentadbiran Universiti. Imej diplomat Nazrul terpaksa dikekalkan untuk setahun lagi. Dan mungkin ini peluang terbaik untuk aku mengasah bakat kepimpinan sebelum berpencak di dunia luar.
Untuk segala yang telah berlaku, sedang berlaku, dan akan berlaku, semoga dipermudahka segalanya..


Kekal 20 sen. 


Share:

1 perkongsian pendapat