Saturday, April 30, 2011

aLa.. nAk BaLeK dA kEr ???

Ala... sekejapnyer cuty... nak balek da ker??

Kekadang aq ase denki gak... Jiran sbelah aq baru jerk balek smalam, dyer kne balek smule asrama luse...

Dari satu sudut pandang, mmg aq lbeyh agy.. sbb aq cuty 5 ary, dye 4 ary..

Tp, asl tyme org cuty aq kne g skola?? X adil laa.... Waaaa!!!

Ok, lupekan pasal 2. Sok nak balek...

Walau hapepown, thnx to all readers yg telah membantu memajukan dan memeriahkan teratak indah aq nieyh... 600 views.. fantastic...

N thnx to Asma' Husna yg telah sudi menjadi 'pengkritik tetap' blog nieyh... Haha.. Even anda x dbayar, anda tlh menjalankan tugas dgn baek skali!!!

Pesanan aq, jge diri baek2 kt bumi kanggaru beranak tu erk.. Nanti balik Bangi aq blanje mkn sate (ceyh.. macam ye2 jerk.. hak3).. Dan jgn lupe bwk kanggaru sekor utk aq sbg ole2.. hahaha

To all MTS-ian.. kowank da study ker? Mid-term da dkt da nie.. Haha, xpe2.. aq un x study gak. Balek asek berkepit dgn 'makwe' aq 24 jam.. nk wat cane kan.. huhu

Alamak, beg aq x kemas agy ar.... Make dgn syahdunya aq ucapkan.. GoOdByE aLLZ!!! Next month jumpe agy...

Tata.....

Waa.. nak balek daa.. (erk, sejak biler lak aq jd spiderman?? huhu...)

❤ CONTEST LOVE SONG ❤

Bosan dowh.. Nk join contest la...


Contest nie dianjurkan oleh cik strawberry (klik gambar nk tgk contest tu..). Puan penganjur kate suro letak lagu romantik.. Hahah.. Mujo ade byk koleksi kt mp3 aq..

Nak lagu yer..

Ni dye...


LOVE SONG BY RAIN...


*Love song /Neol Butjabeun Norae*

Oneuldo seosongineun noye jib hwaga naneun geol
Naneun himdeunde naneun himdeunde irohke

Hajiman naneun eojjol su obso
Ni mameul dolligin nomu neujeun geol
kkeutnaboryeosso eojjol su obso ijen..

Han sungan nae mome iksokhaetdeon ni soni nal mironae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae
oneuldo ddeonagan noye sumkyeor ajikdo
Neol saranghae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae jebal..
Oh~ Jebal.. dorawa...

Nan niga saenggag na jakkuman saenggag na
yejeon choreom ni son jabeul suga obso
nan niga nomu jowhaseo noye modeun geol moshijeo
i noraeneun neol butjabeul su itneun norae

Han sungan nae mome iksokhaetdeon ni soni nal mironae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae
oneuldo ddeonagan noye sumkyeor ajikdo
Neol saranghae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae

Nawa majuchideon geu nunbicheuro geudaen nareuo dashi bwayo
Geu nunbit naege mareul haejullae ajikdo saranghandago

Han sungan nae mome iksokhaetdeon ni soni nal mironae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae
oneuldo ddeonagan noye sumkyeor ajikdo
Neol saranghae
Naneun oddeokhae naneun oddeokhae jebal..
Oh~ Jebal.. saranghae...



TRANSLATIONS

*Love Song (Song That Will Get You)*

While I am roaming around your house today
I'm getting angry
It's difficult, It's difficult for me like this

But I can't do anything about it
It is too late to change your heart
It's done, I can't do anything now

Your hands that was once used to my body are now pushing me away
What should I do? What should I do?
Until now, the breath of yours is gone
I still love you
What should I do? What should I do? Please..
Oh~ Please.. comeback to me...

I think of you, I keep thinking of you
I can't hold your hands like I did in the past
I like you too much
I can't forget anything about you
This song is a song that can't hold onto you

I think of you, I always think of you
I won't be able to hold your hands like I did in the past
I liked you too much that I can't forget anything about you
This song is a song that will get you back to me

Your hands that was once used to my body are now pushing me away
What should I do? What should I do?
Until now, the breath of yours is gone
I still love you
What should I do? What should I do?

Those eyes that used to meet me
Look at me once again
Will those eyes of yours say that you still love me?

Your hands that was once used to my body is now pushing me away
What should I do? What should I do?
Until now, the breath of yours is gone
I still love you
What should I do? What should I do? Please..
Oh~ Please.. I love you...

Nota utk cik penganjur : Sori ar.. aq peminat tegar K Pop.. Haha

Dan cik penganjur suro aq tag sorang...

Hmm.. sape erk..

Aha..


Ahaha.. naseb ko la sifu... Jahat sungguh anak murid sifu nieyh...

Ok, harap2 mng ar yerk...

M-POP!!!! MUAHAHAHA....

Giler.. mmg giler... siyes ni giler...

Baru td aq post entry psl kehancuran anak muda sbb buang anak...

Kali nie lagi terok...

Aq dapat dari blog SozCyili. Siyes, mmg giler..

Mls ckp banyak, korg tgk sdiri gambar di bawah





Nk tengok lbeyh lanjut, sila klik sini....

Dari gambar2 tersebut, ape yg korang dapat lihat? Siapa mereka?

Artis K-Pop??...

Atau J-Pop??

Hahaha... tu lah dye.. golongan mude yg x sedar diri...

Seriously, aq un minat k-pop nie. Bkn nk jd anti-entertainment ke hape.. Tapi...

Agak2 ar nak tiru pown.....

Korang tu ade agame, diorg sumer mmg dah terang2 kapiyor...

Xkn xleyh beza lagi kowt??

Dgn kowank bwat cmnie, bkn stakat memalukan diri sdiri, tp memalukan mak abah kowank, tok nenek kowank, sepupu sepapat kowank, cikgu-cikgi kowank, jiran-jiran kowank..

Dan paling penting..

MEMALUKAN AQ SEBAGAI ANAK MALAYSIA!!!

Nasihat aq, renti2kanlah keje2 x de pekdah kowank nie..

Baek g surau blaja ngaji lg bagos...

Hadoih.. xleyh nk benti gelak...

Baek aq g lyn mp3 lg bagos, x un g maen bola ker..

Chiaow....

P/S: Muke sumer tahap xleyh blah... Jual kt Siam un x laku...

Hargailah anugerah Allah !!



Di malam yang hening...

Seorang wanita sedang berjalan, menuju ke satu arah yang gelap...

Di tepi lorong... yang busuk, gelap dan hening..

Kelihatan wanita itu sedang berjalan.. dlm keadaan tidak bermaya..

Dan dye membawa sebuah bungkusan beg plastik hitam...

Ape yg ade dlm beg plastik itu???

Lalu, wanita tadi menuju ke arah... sebuah tong sampah hijau..

Yang penuh dengan sampah, lalat, dan langau...

Bungkusan plastik hitam tadi diletakkan di situ...

Lalu.. dye pergi dengan tanpa rasa bersalah.. walau di wajahnya terpalit seribu keresahan..

..........................................................................................................................

Esoknya,

Ya Allah!!!

Seorang bayi yang cukup sifat ditemui mati di tong sampah tadi..

Rupanya dlm bungkusan tadi adalah..

ZURIATNYA SENDIRI!!!.....


Bayi malang itu x sempat menghirup udara segar ciptaan Illahi..

X sempat utk membesar sebagai mu'min yang sejati..

Malah, x sempat mengenali.. ibu bapanya sendiri...

Kenapa? Apa dosa bayi ini?

Adakah kerana dosa ibu bapanya, maka dye x layak utk hidup di muka bumi Allah ini?

Apa yang dye buat sehingga diperlakukan sebegini??

Siapa ibu bapanya? Manusiakah? Haiwankah? Malah haiwan pown tahu menyayangi anaknya sendiri..

Bukankah Allah tlh berfirman dlm Surah al Isra’, ayat 31-33, mafhumnya:

Maksudnya : Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar. Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau-lampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak).

Ya Allah.. selamatkanlah kami Ya Allah...

Selamatkanlah generasi kami...

Dari ditimpa malapetaka Ya Allah..

Kerana dosa kami Ya Allah..

Kau Ampunkan dosa kami Ya Allah....


Kau Ampunkan dosa kami Ya Allah....


Kau Ampunkan dosa kami Ya Allah....


Dan kau berilah peluang untuk generasi kami, utk terus hidup..

Sbg insan yg sempurna di muka bumi ini...

Amin....
.................................................................................................................................................

Anak, adalah anugerah Allah yang tidak ternilai. Ada sesetengah pasangan yang dah lama berkahwain, tp xpt sorg pown anak.

Tapi, ade sstgh pasangan, dpt anak dgn cara yg salah, lalu dibuang di tong sampah, diletakkan di tepi jalan, ditinggalkan di tandas awam, dibiarkan di mana2 tempat yg x spatutnya bayi itu ditinggalkan..

Ape salah bayi itu? Kenape dye x layak utk hidup?

Sudahlah melakukan satu dosa besar, kini tambah satu agy plak..

Ya Allah.. pe nak jadi generasi2 muda skunk...

Cube bace berita nie..


17,303 anak luar nikah didaftar 2009

KUALA LUMPUR: Seramai 17,303 anak luar nikah Melayu atau tidak sah taraf didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, berkata bilangan itu meningkat 762 kes berbanding tahun sebelumnya. Pada 2008 seramai 16,541 anak luar nikah didaftarkan di JPN manakala pada 2007 seramai 16,100 orang.

Alwi menjelaskan dalam tempoh lima tahun lalu, JPN mencatatkan 74,723 pendaftaran anak luar nikah adalah membabitkan orang Melayu/Islam. Ini tidak termasuk kes buang bayi yang dilaporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). “Sepanjang tempoh ini, 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa 104,834 orang dan 109,199 orang mengikut Seksyen 13, Akta Pendaftaran Kelahiran dan Kematian 1957 (Akta 299),” katanya kepada Berita Minggu.

Mengikut Seksyen 13, bayi itu dianggap anak yang dilahirkan hasil ikatan perkahwinan tidak teratur atau tidak sah mengikut undang-undang negara.

Ini termasuk anak hasil hubungan luar nikah bagi orang Melayu/Islam atau pernikahan tidak didaftarkan mengikut undang-undang negara. Bayi yang lahir kurang enam bulan dari tarikh pernikahan ibu bapanya juga termasuk dalam status sama.

Bagi anak pasangan bukan Islam, kebanyakan kes merujuk kepada anak dilahirkan sebelum tarikh pendaftaran perkahwinan atau anak yang tidak mempunyai bapa.
Dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009, pendaftaran ‘anak luar nikah’ membabitkan orang Melayu menduduki tempat kedua dengan 74,723 kes, di belakang kaum-kaum lain dengan 91,922 kes, diikuti India (23,696 kes) dan Cina (23,692 kes).

Beliau berkata, bayi tanpa bapa daripada keturunan Melayu/Islam diletakkan nama diikuti ‘bin’ atau ‘binti’ Abdullah atau mana-mana nama pilihan Asma Al-Husna (nama-nama Allah).

“Keputusan itu selaras ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan ia juga selaras format baru sijil kelahiran yang memerlukan nama penuh bayi berserta bin atau binti dipaparkan pada sijil kelahiran.

“Bagaimanapun, hanya maklumat ibu akan dimasukkan dalam sijil kelahiran bayi berkenaan dan nama pada MyKad kanak-kanak itu kekal menggunakan nama dalam sijil kelahiran,” katanya.

Bagi kes bayi pasangan yang berkahwin di luar negara tanpa mendaftar semula di Malaysia, beliau menasihatkan mereka menyelesaikan urusan dengan pihak berkaitan termasuk majlis agama atau mahkamah.

“Jika anak dilahirkan di luar negara, daftar dengan kedutaan dan apabila pulang ke Malaysia, daftar semula dengan JPN.

“Bagi kes yang tidak mendaftar perkahwinan mereka tetapi sudah mempunyai anak, mereka boleh mendaftar terus untuk dapatkan sijil kelahiran tanpa perlu dokumen daripada mahkamah, tetapi nama bapa tidak akan dimasukkan dalam rekod.
“Maklumat itu boleh diganti dengan nama sebenar bapa selepas mendapat pengesahan status perkahwinan,” katanya.

Sumber : Berita Harian (21 Mac 2010)

Masya Allah, beratnya...

Sebenarnya hukum membuang anak sudah disahkan terang-terangan sebagai haram..

Cuba tgk balik dalil di atas, Allah berfirman diharamkan membunuh anak sekiranya kamu takut akan menjadi miskin. Ayat ini diturunkan semasa zaman Rasulullah S.A.W dimana pada zaman itu antara perbuatan umat Jahiliyyah adalah membunuh anak2 perempuan kerana dianggap memalukan keluarga dan membunuh anak2 lelaki kerana takut akan menjadi miskin..

Itu membunuh dgn sebab.. 

Bagaimana anak2 muda kita pada hari ini? Bunuh atas sebab apa? 

Takut miskin? Tidak..

Takut malu? .. benar.. malu akan kesalahan mereka..

Mereka malu kepada manusia.. Mereka takut malu di dunia..

Tapi, mereka tidak malu kepada Allah..

Hargailah pemberian tuhan... 

Jangan kerana kesilapan kita.. anak yg x berdosa menjadi mangsa..

Mereka layak untuk hidup, membesar sbg khalifah di muka bumi ini..

Cukuplah dgn satu dosa kita, jangan ditambah lagi..

Kelak x tertanggung di akhirat..

Fikir-fikirkanlah...

P/S : Artikel ini ditulis slps aq tgk cter Imam Muda (ulangan) episod yg.. ntah ke baper ntah.. Bila aq tgk dyorg mase pergi ke tempat yg ade bayi dibuang.. aq rase sebak. Sebak tgk bayi yg x berdosa tu.. Lalu aq rase terpanngil utk menulis artikel ini.

ThIs EnTrY iS nO tItLe!!!!!

Huhu.. Assalamualaikum, selamat tengahari, good afternoon, jung-ang anjeon, masa'ul khair, ahh.. cukop2.. habis smue bahase aq tibai kang.. haha..


Kalau dikira-kira, dihitung-hitung, ditambah tolak, didarab bahagi, dan di'quadratic equations' kan (pehh... bhase add math), hari nie da masok sebulan 14 hari 2 jam 30 minit blog ni hidup dlm 'alam maya' nie... hehe.. thnx to all  readers, views aq dah mencecah 447.. Wow!!!....  Satu perkembangan yang agak memberangsangkan.. huhu.. Thanx ya, jasa kowank payah nk dbalas (sbb aq x taw nk bls caner, kowank un bkn aq knal blake an? heheh)


Anyway.. arinie aq bkn nk tulis pape un, just nk tulis ttg blog nie...


Tentang artikel psl 'A story 2 shared !' tu, thnx atas komen2 kowank.. Ramai yg tanye aq, ade baper senanyer duit dlm dompet 2?.. Haha... Tu x leh gtaw ar...


Lps tu artikel psl kawad kaki peringkat zon dn negeri, kpd sesaper yg terase ats kritikan aq 2, seribu kemaafan disertai dgn ucapan 'padan muke' aq sertakan kt kowank yerk.. Haha.. xpe, same2 salah.. cume kite jgn biarkan kesilapan tu berulang plak laen kli...


Ade yg komen cter tu sdap, bole wat novel.. Huish.. tinggi angan2 tue... cter bese jerk la.. Klu nk banding ngan novel Hlovate, agak2 novel aq tahap campak dlm longkang jer kowt.. huhu


Novel2 Hlovate.. sumpah sedap.. xde satu un aq miss..



Giler btol, ade ke petot suro aq wat novel?? Haha...
Kemudian artikel pasal puisi cinta yg smalam, mndapat maklum balas yg membina.. Heheh.. senanyer puisi tu aq jumpe dr koleksi2 zaman2 muda dlu, mse form2 form3 dlu. Xpe, nnt aq korek2 laci agy nk dptkan byk2 patu post cn agy erk.. hehe

Keseluruhannyer, smue berpuas aty dgn blog nie... ade yg kate shin chan kt tepi 2 cute sgt!! Haha... mcm tuan blog gak kn?

Aiyooo... suda azan Zohor ar.. Gotta go.. Chiaow....

Add Math.... PeNiN+gILeR=pUtUs FiUs

Wahh.. pening...
Keje gile.. Exam da dekat.. Satu hape pown aq x study..

Bosan.. aq un g study add math. But...

Ahhh.. pening, serabut, otak berselirat.... Aq tgk soklan nie da mcm wayar komputer... Sungguh payah...

Somebody help me.. ajar aq add math... 

Payah.. Give up aq... Tdo agy best...

P/S : Jgn dlayan sgt entry nie...

Ntah pe aq jawab aq un x paham....


Friday, April 29, 2011

Kenapa sembah bangunan hitam tuu??


"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?"

"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak.."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah.. selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"

"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

"Erk.. kau betul.."

P/S : Sekadar perkongsian...

Puisi Cinta


Cinta itu,
Ibarat mawar yang berduri,
Indah ditatapi, indah dirasai,
Tetapi andai tersilap mampu melukai...

Cinta itu,
Indah sekali..

Namun,
Adakalanya,
Ia bukan milik kita abadi....

Semuanya kerana cinta,
Kerana cinta,
Semuanya sanggup dihadapi,
Kerana cinta,
Onak ranjau ditempuhi,
Kerana cinta,
Lautan api direnangi..

Tapi sayang..
Kerana cinta juga..
Ramai yang hanyut..
Jauh dari Rabbul Izzati...

Kerana cinta juga,
Ramainya isteri yang hamil tanpa suami,
Kerana cinta juga,
Ramai yg belum ajal sudah mati..
Kerana cinta juga,
Muda mudi terumbang ambing tanpa visi,

Carilah cinta hakiki,
Bukan cinta fantasi,
Kerana cinta hakiki itu,
Bukan tempatnya di sini,
Tapi di alam akhirat yang abadi...

Thursday, April 28, 2011

Kawad kaki, behind the story..... (Edisi 2)

Khusyuk berdoa....
Kalau tadi kite da dgr cter d sebalik Kawad Kaki pringkat Zon, skunk kite bukak lak cter kawad kaki peringkat negeri. Ape yg berlaku? Mari kte saksikan....

Seminggu sblom b'tanding...

Pe nie, hampir sume anggota da xde semangat, Latihan x dtg.. Klu dtg un lewat.. Banyak main2 dlm latihan.... Sume cam da lemah...

Seluruh warga MTSNA meletakkan harapan yg tinggi pada kami, Ust Isma dgn Cg Joe berusaha habis-habisan cari kasut kawad utk dipinjam. Ustaz Amin un x putus2 bg kata semangat. PK HEM un slalu amek berat tanye perkembangan pasukan kawad. Tapi kitorang....


3 hari sblom b'tanding...

Oleh kerana kami masih x berpengalaman agy dlm pertandingan Kawad Kaki Peringkat Negeri nieyh.. maka terpakse lah kmi mintak tunjok ajar org yg b'pengalaman dlm bidang nie... Ye ar, ni bukan calang2 pertandingan. Yg join un skola2 Top saje.. Maahad Muhammadi Lelaki, Maahad Rahmaniah......

Jadi kami meminta bantuan salah seorang abang kepada anggota skuad kami (maaf, name dye aq x igt..) untuk melatih kami. Tambahan pula, dye pernah mewakili Skuad Briged Bakti MTS Tanah Merah dlm Pertandingan Kawad Kaki 2010 MASSAK dan x salah aq dpt nombor jugak skuad dye.... Jadi mmg sesuai sesangat ar.. Boleh ar dye kongsi pengalaman skeyt.....

Jam 10.30 pagi, jurulatih dah sampai... tapi....

Hanye 5 orang jer yg ade kat dataran asrama, lg 27 org (termasok ar aq) sume masih dok syok melepak kt dlm dorm.....

Dan kesudahannya...

"Round bangunan asrama Kolej YIK 6 kali, pas2 pumping 20 kali"
...........................................................................................................................

2 hari sblom bertanding...


Teruk. Mmg teruk..

Hari ni hanya beberapa orang sahaja anggota skuad Briged Bakti MTSNA yg ada dlm sekolah nie.. Mane yg laen?

Kebetulan hari tu ade Pertandingan Bola Tampar, Badminton, Sepak Takraw, dan Ping Pong Peringkat MASSAK pusingan awal. Ramai yg menyibukkan diri gi tgk pertandingan tersebut..

Ape nie? Dah ar sok luse nk b'tanding, korang buleh lak sdap2 tgk org laen tanding.. Klu kawad tu dah kemas xpe jugak...

Akhirnya....  dgn kuasa veto yg dye ade, Sarjan Azfar memberi arahan..

"Xyah berlatih ar hari nie.. "

What...are u crazy????


Hari bertanding......


Maka tibalah hari yg dinanti-nantikan, hari b'tanding. Alhamdulillah, byk gak perubahan yg dibuat utk menghadapi pertandingan nie atas bantuan abang kepada anggota skuad kami tadi. Beberapa kesilapan yg kami buat mase b'tanding peringkat zon yg lps diperbetulkan..

Tapi, dgn kesungguhan kami.. bole mng ke??

Seperti biase, sblom masok btanding komander skuad Sarjan Azfar akn membacakan doa. Moga2 sumer berjalan lancar..

Lalu, kami menuju ke Dataran Stadium Sultan Mohammad IV utk sesi Kawad Pemeriksaan Barisan...

Ok bro.. steady.. nk masok padang da nie...
Kedudukan semasa kawad pemeriksaan barisan..


Duduk tegak.. Jgn gerak2...

Khusyuk dgr taklimat....
Pemeriksaan barisan oleh para juri...
Setelah pemeriksaan barisan, semua pasukan menuju keluar dari dataran utk memulakan pertandingan Kawad Kaki Peringkat Negeri 2011.. Pasukan kami mendapat giliran yang ke 5...

Akhirnya, tiba giliran kami......







Ape yg berlaku kali ni.. ade silap lagikah..

Pade awalnya.. semua kemas. Gerak tangan dan kaki yg sama. Hentakan yg padu...

Tetapi... hanye sikit lagi sbelom nk habiskan semua bahasa hukuman..

"Skuad, akan menghadap ke belakang, ke kanan.. pusing..."

Prap.. Langkah mula menjadi kucar...

"Skuad akan menghadap ke kiri, ke kanan... pusing"

And lastly...

"Skuad, akan menghadap ke kanan.. ke belakang.. pusing"

Prap..

Oh no.. Gosh, what happen?

Kesilapan di saat2 akhir... (xyah cter ar.. klu nk taw tanye sdiri skuad kawad yg laen), Keadaan mula menjadi kucar... Muka komander da nampak gelabah.. Asal la tyme2 ni lak bwat salah...

"Skuad.. henti"
......................................................................................................................

Kenapa ini berlaku... Kesilapan di saat2 akhir yg x pernah berlaku dlm sejarah pasukan kawad dlm Malaysia nie.. Sgt memalukan...

Ini semua adelah berpunca dari ksalahan kami sendiri....



Menyerah sebelum berjuang....


Inilah realitinya.. Punca utama kekalahan adelah menyerah sebelum berjuang..


Sebentar tadi aq ade cakap yg sminggu sblom tanding semua anggota skuad da mcm hilang semangat. Bile aq tanye, inilah jawapan diorang.


"Alah, watpe nk blatih. Kalah kalah dah.."

"Malah aq nok cagho ko kawad, kito x mene doh"

"X yah beria-ria sgt ar.. Igt bole mng ke nk lawan MML??.."

Dan akhirnya.. doa korang tu dimakbulkan..

Knape? Igt ape Abg Zuhai kata.. kita bukan nk mng, tapi kita nk pengalaman. Bg aq lbeyh baek kita kalah dgn bermaruah drpd kalah krn kesilapan cam2.... Sbb da komfem kalah korang x dtg latihan, x siyes b'latih..

Dan hasilnya...

Takde kesungguhan...


Seriously.. kesungguhan korang klu nk dbandingkan dgn sebelum kite b'tanding peringkat zon mmg di tahap yg konkrit.. Sbelum kite b'tanding peringkat zon, kesungguhan korang walaupun bukan di tahap 100%, tetapi maseyh bole dipuji.. agk2 dlm 87% ar. Tp kli nie.. maybe sbb korg yakin kalah, korang anggap x perlu bersungguh-sungguh.. sbb bukan mng un...

Dan hasilnya juga.. spt yg dijangka...

Takde kerjasama...

Tanye ar budak sekola rendah mane pown.. mesti diorg un tau yg ape yg paling penting dlm kawad adelah kerjasama antara semua ahli skuad..

Kerjasama antara kite??..

Seriously aq cakap.. kerjasama antara kita zero.. xde langsong...

Korang hanye tau fikirkan korang punye bosan, korang punye penat, korang punye malas, korang punye hal...

Tp pernah korg fikir??....

Dengan ketidakhadiran korg dlm latihan... cane prasaan komander kita??
Dengan korg main2 dlm latihan, cane prasaan anggota2 laen yg siyes??
Pernah korang pikir???

Dan itulah juga yg menjadi punca utama kesilapan kita hari tu....

Tapi walau apapun... tahniah kpd semua anggota skuad Kawad Kaki MTSNA di atas kesudian korang bersama-sama berlatih d tengah panas (sampai hitam muke..), jasa korang berhasil walaupun kite kalah d peringkat negeri.. Se kurang-kurangnya Zon 2 kita Johan...

Jadi misi tahun depan adelah mengekalkan kejuaraan kite dan sekurang-kurangnya xde kesilapan dlm peringkat negeri.. Tp perlu ubah sikap2 di atas tu..

Kamsahamnida...
Ganbatee...
Chaiyok..

P/S: artikel 3 xde yerk...

GALERI FOTO

Puas aty.... walaupun kalah ttp dpt hamper...
Steady ar kowank..
Juri2 kehormat...

Ayyo belalang.. melepas la sudah....
Cg Joe nie nk tgk kawad ke nk bace paper? ahakz..

Komander terbaik Malaysia...

Steady Ust Amin....

Bahane masok kawad... abes hitam muke..



Wednesday, April 27, 2011

Animasi... jom layan


Bosan.. layan animasi dulu ar...

Ade cter d sebalik nie.. tp aq mls nk tulis... Papepown thnx to Sari n the gang yg tlah bjaye mengharumkan name skola....

Layan......

[updated 28 April 9:15 am : Klu nk tutup lgu dlm blog nie sile klik button stop kt music box d sebelah]

Kawad kaki, behind the story..... (Edisi 1)

Huyaa... baru bangun tdo.. Penatnyer....


Waa... Hello everyone.. Assalamualaikum... Apa khabar?... Ni hao ma?... Kaifa halukum?... Nalamaga innurikala?... eotteohge dangsin-i issseubnida?... Genkidesu ka?... Habes sume bahase aq tibai kang... Hahaha


Seriously, aq da gian sgt nk blogging.. huhu.. Sbulan weyh x sentuh keyboard nie.. Geram jerk rase..


Ok, spt tajuk yg disebut di atas, ary ni aq nk critekn about 'the scenes behind the story' ttg crite d atas..


Dgn banggenye... kami bergelar 'johan' zon 2 bwat kli pertame.....

Duduk dari kiri : Fakhrusyafiq, Ipe, Peja, Pipi, Sarjan Jepa, Lutfil, Pjoe, Amin,  Payed, Irham Pok Jat, Acap,
Berdiri di tengah dar kiri : Aqil, Nazirul, Megat, Ebi, Shahmi, Aslam, Amal, Achek, Iqbal, Nick, Pdah, Nazrul
Berdiri di belakang : Nopa, Ihse, Ajim, Asymam, Naje, Ustaz Isma, Ustaz Shafa, Harris, Faiz, Kori
PERINGKAT ZON

Bukan senang au nk jadi johan... Stelah 2 taon bertungkus lumus..(sampai kne gelak, bkn stakat plajar skola laen, plaja skola sdiri un), akhirnya taon nie dapat gak bergelar 'Johan' Zon 2...

Satu usaha yg berbaloi. Utk information, skuad Briged Bakti utk MTS Nurul Aman pada awalnya menghadapi masalah kekurangan anggota platun untuk mencukupi syarat 32 orang anggota. Maka terpakselah di'import' beberapa anggota skuad Kadet Bomba (4 org termasok aq.. muahaha) dan beberapa org yg x join unit beruniform utk mencukupi syarat tadi.

Latihan slame sebulan.. dari pukul 3 petang sampai 4.30 ptg, lalu disambung pukul 9.00 hingge 10.30 malam. Dgn disiplin yg kemas (ye ke??), dgn kesungguhan semua anggota skuad, akhirnya membuahkan hasil...

2 hari sblom bertanding....

Semua anggota skuad Briged Bakti terpakse 'memonteng kelas' utk berlatih dari pukul 9 pagi sampai 1 petang. Latihan kali ni bukan cam latihan2 yg sbelomnye.... Malah lbeyh sadis... 

Kehadiran 2 jurulatih berpengalaman kami, iaitu Ustaz Amin dan Ustaz Shafareez pada latihan hari ini membuatkan semua anggota 'terketar kaki' semasa berkawad. Mane tak nye... silap skeyt, merah ar kaki kne bedal ngan batang kayu ari 2. Tambahan pulak aq pakai seluar track dgn menyingsing bawah sluar sampai ke paras bawah lutut. Bile kne pukul kt betis... (kowank bole bayang sdiri ar kan...).

Lumrah manusia, xkn ade yg perfect.. musti ade silap. Make merah ar kaki aq di'bedal' ari 2 sbb bgerak mase dlm keadaan sedia. Huhu.. agak pedeyh oo....

Tapi, mungkin kerana berkat kne bedal ari 2 ar, kami semua berjaya menjadi johan pd hari pertandingan...

Inilah akibatnyer kalau buat silap mase kawad..... Pumping 20 kali!!!!

Sehari sblom bertanding....

Sehari sblom bertanding, kitowank x putus2 bwat solat hajat. Even mmg kitorang jangka xkan menang esok, tapi kitorang tetap berpegang kpd prinsip "ALLAH MAHA BERKUASA". Walaupown xde sorang un yang target kami akn menang pade hari 2. Ditambah pule dgn ayat2 perase penambah selera dari budak2 MTS Nurul Aman sdiri spt:-

"Hentok kaki tok kemah, ado hati nok buleh johe"

"Setagho mano gak puok kito kawad, nok banding sek PASTI mene sek dyo agy"

"Taon lepah tu buleh no 3 pown nasib jah"

Ape yg mereka tahu, mereka hanya tahu komen. Tapi mereka langsung x taw bagaimana usaha kami. Mereka hanya tahu bercakap, tapi mereka x merasai kepayahan kami.. Kami serahkan semuanya kepada Allah SWT. Ape pown nk jadi esok jadilah....

Latihan terakhir kami...

Hari Bertanding.....

Cepat skeyt.. Lambat da nie...


Hari bertanding, sek2 kawad buat masalah plak... Janji pkol 7.30 pg dgn ustaz, tapi last2 smue siap kol 8 pagi (termasok aq), x disiplin langsong an....

Nk djadikan story, pagy tu krn kelewatan kitowank, ustaz un majowk... Dye cume antar kitorang gi tmpat pertandingan, pas2 dye g makan (salah kitowank gak)... Mujo las2 dtg balek, klu x sape nk ambek kitowank balek skola?

Kitowank tiba di Maahad Ar Rahmah Kenali pada jam lbeyh kurang 8.45 pagi. Mase 2 da ramai gak peserta dari skola laen datang da. Mujo krn kami bkn yg paling lewat (even ttp lewat)..

Macam2 dugaan berlaku sblom kami melaporkan diri untuk kawad pemeriksaan barisan. Ntah camne tetibe 'glove' putih milik salah seorang anggota kitorang hilang. Sudahnya semua x pakai glove. Tolak da markah kt ctu...

Kami diletakkan dalam skuad yang ke 3 dalam pemeriksaan barisan. Kalau taon lepas, 2 orang termasok Koperal kitorang pengsan mase pemeriksaan barisan akibat cuace yg mengalahkan gurun sahara, tapi taon nie mungkin krn berkat solat hajat smalam, redup jer suasane pagi 2. Huhu... Mujo xde sesape pengsan. Dari sebelah skuad lain, aq nampak kat 3 org jugak rebah.

mase check barisan.. Siyes beb sumer...
Selepas pemeriksaan barisan, barulah pertandingan dimulakan. Pasukan kami diletakkan dalam giliran yang ke 3. Sempat la rehat kejap.

Akhirnya, sampai giliran kami....

Pada mulanya, semuanya berjalan lancar......

Tetapi.....

"Skuad, Ke Kanan .... Lurus"

Prap.. Prap...

"Pandang.. depan"

Lalu, dengan slambernyer Ketua skuad Briged Bakti MTS, Sarjan Azfar menuju ke arah juri utk lapor keluar padang...

Ape yg dye tinggal?? 

2 bahasa hukum.. 

"Skuad akan mara menghadap, da...ri tengah, cepat jalan..."
"Skuad.. tutup barisan.. gerak..."

40 markah ditolak....

Akhirnya, kami berlalu dgn perasaan hampa.. 

Time Pengumuman

muke sume stress giler.. bajet da kalah time nie...
Siyes aq cakap, mase nie muke sume da jadi kelat cam ayam cirit birit kluar kapur.. Xde sorang un target menang tyme 2.. Yang ade dalam pikiran kitowank adelah no 2, 3, or 4 (tu pown sbb kitowank tgk Skuad Kadet Bomba Kolej YIK da mcm xde harapan nk buleh no 4..). Lebih memeritkan ialah selepas giliran kitorang, kitorang tgk skuad tuan rumah yg merupakan johan tahun lepas. Mmg perfect da diorg... Xde harapan ar taon nie...

Aq ingat agy, tyme 2 aq bcakap dgn Sarjan Azfar yg lbeyh mesre dgn 'nickname'nye Jepar..

"Pa, gano nie par.. aq segho xleyh nombor doh kito nie..."


"Xpo, taon depe plop... Kito bwat doh yg terbaik"

Sebelum penyampaian hadiah.. Bersedie utk dpanggil....
Akhirnya, kami dipanggil untuk sesi penyampaian hadiah. Ustaz Shafa dah dtg balik slepas majowk skejap td... Ustaz Isma un baru jer sampai utk memberi sokongan. Bgitu juge dgn bekas komander tuan rumah taon lepas, Abg Zuhai yg dtg memberi sokongan kpd tuan rumah dan kami. Sekurang-kurangnya kehadiran mrk suda ckop m'beri sinar harapan bwat kami...

Semasae penyampaian hadiah, xde sowank un anggota platun yg menunjukkan muke ceria. Sume kelat. Sehinggelah tibenyer waktu pengumuman.....

"Bagi Tempat ke 5... jatuh kepada.. Skuad Kadet Bomba dari Kolej YIK...."

Dah dijangke dah un...

"Bagi Tempat ke 4... jatuh kepada.. Skuad Kadet Unit Amal dari SMU (A) Hamidiah...."

Ok, Sekurang-kurangnyer ade nombor gak....

"Bagi Tempat ke 3... jatuh kepada.. Skuad Kadet Bomba dari SMU (A) Ittihadiah, Tanjung Pagar...."

Wajah2 anggota skuad kami mula menunjukkan perubahan, Alhamdulillah, No 2 un ok gak..

"Naib Johan bagi pertandingan ini ... jatuh kepada...."

MC mule melambatkan suare...

"Maahad..."

Dah agak, kami no 2...

"Ar Rahmah Kenali yg mewakili Skuad Kadet Unit Amal dgn mata sebanyak 789 markah.."

"What???"

Hampir nk pengsan... Sumpah x cayer.. There must be a mistake...  Tyme 2 mmg sume dlm keadaan terkezut tahap maksima... Betul ke nieyh??

"Dan Johan bagi Pertandingan Kawad Kaki Zon 2 MASSAK 2011 jatuh kepada.. Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman Kok Lanas yg mewakili Skuad Briged Bakti dgn mate sebanyak 821 markah..."

Ya Allah... Tyme 2 gak sume menjerit... Tangan diraup ke muke.. Bersyukur sgt2... Dalam kehampaan Kau berikan kami sinar kebahagiaan... Alhamdulillah...

Dengan banggenyer, Sarjan Jepa memberi arahan..

"Skuad.. Sedia..."

Kaki dihentak dgn penoh semangat.. Wajah masing2 terulit kegembiraan yg amat2 sangat... Usaha kami x sia2...

Akhirnye.. kami juara.....

Muke yang tadinye kelat kini berubah ceria.. Dah menang la katekan...
Selepas bertanding...

Akhirnya, setelah 2 tahun 'mengidam' johan peringkat zon, hari ni kami sudah berjaya mengecapinya. Sekurang-kurangnya, kemenangan ini dapat membuka mata mereka2 di luar 'sane' yang sebelum nie hanye tau meng'kondemn' kami....

Selepas pengumuman, semua anggota skuad mendengar taklimat dan amanat dari Abg Zuhai, Komander Zon 2 taon lepas. Banyak nasihat berguna yg dye berikan kpd kami... antaranya...

"Kawad puok awok keno wi kemah agy, sak ni tu bereh doh, cumo bwt lbeyh baek agy dari tadi"

"Banyok2 ke latihe, puok awok nie x cukop agy latihe stagho nie. Ajen2 skeyt blatih"

"Banyok2 ke Solat Hajat.. doa pada Allah..."

"Tanding jange pk nok mene, tp pk nok cri pengalame"

Alhamdulillah, sdikeyt sbanyak kata2 nya menjadi inspirasi dan smangat utk kami btanding d peringkat negeri nnt...

Maka, kini kami menunggu detik2 bersejarah... MTSNA bwat kli pertame.. mlangkah kaki ke pertandingan Kawad Kaki MASSAK 2011 Peringkat Negeri....

Sesi ceramah pas tanding....
P/S: Crite smase peringkat negeri akn menyusul pas nie...

Back to da home!!!

Ye ye.. Cuty... Akhirnya dapat gak aq menjejakkan kaki semule ke tanah Bangi terchenta nie... Huhu..

But, wet de menet... menurut perkiraan jadual takwim yg dikeluarkan oleh pihak pntadbiran MTSNA, pelajar2 dikehendaki masok smule ke skola pade 1 Mei 2011 bersamaan ary ahad, which means aq hanye dok umah bwat 4 ary??? Gosh, what a ****?? X pwas ar cuty gnie...

Dan dalam pekeliling yg baru sbentar td sampai kt tgn parents aq (scare pakse senanyer), masok skola nie tros ade mid-term exam... Cuty ape gnie kne study??? Weyh, kowank nie bg budak2 cuty ke bagi budak2 sakit aty? Adoiyai...... Nampaknyer.. kne study ar aq balek nie......

Sudah ar.. aq nantowk.. nk tdo.. Chow....

P/S: Jgn layan sgt entri nie.. otak aq tga x betol.. muahaha

Sape x tertekan tgk jadual klas camnie???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...