Thursday, April 28, 2011

Kawad kaki, behind the story..... (Edisi 2)

Khusyuk berdoa....
Kalau tadi kite da dgr cter d sebalik Kawad Kaki pringkat Zon, skunk kite bukak lak cter kawad kaki peringkat negeri. Ape yg berlaku? Mari kte saksikan....

Seminggu sblom b'tanding...

Pe nie, hampir sume anggota da xde semangat, Latihan x dtg.. Klu dtg un lewat.. Banyak main2 dlm latihan.... Sume cam da lemah...

Seluruh warga MTSNA meletakkan harapan yg tinggi pada kami, Ust Isma dgn Cg Joe berusaha habis-habisan cari kasut kawad utk dipinjam. Ustaz Amin un x putus2 bg kata semangat. PK HEM un slalu amek berat tanye perkembangan pasukan kawad. Tapi kitorang....


3 hari sblom b'tanding...

Oleh kerana kami masih x berpengalaman agy dlm pertandingan Kawad Kaki Peringkat Negeri nieyh.. maka terpakse lah kmi mintak tunjok ajar org yg b'pengalaman dlm bidang nie... Ye ar, ni bukan calang2 pertandingan. Yg join un skola2 Top saje.. Maahad Muhammadi Lelaki, Maahad Rahmaniah......

Jadi kami meminta bantuan salah seorang abang kepada anggota skuad kami (maaf, name dye aq x igt..) untuk melatih kami. Tambahan pula, dye pernah mewakili Skuad Briged Bakti MTS Tanah Merah dlm Pertandingan Kawad Kaki 2010 MASSAK dan x salah aq dpt nombor jugak skuad dye.... Jadi mmg sesuai sesangat ar.. Boleh ar dye kongsi pengalaman skeyt.....

Jam 10.30 pagi, jurulatih dah sampai... tapi....

Hanye 5 orang jer yg ade kat dataran asrama, lg 27 org (termasok ar aq) sume masih dok syok melepak kt dlm dorm.....

Dan kesudahannya...

"Round bangunan asrama Kolej YIK 6 kali, pas2 pumping 20 kali"
...........................................................................................................................

2 hari sblom bertanding...


Teruk. Mmg teruk..

Hari ni hanya beberapa orang sahaja anggota skuad Briged Bakti MTSNA yg ada dlm sekolah nie.. Mane yg laen?

Kebetulan hari tu ade Pertandingan Bola Tampar, Badminton, Sepak Takraw, dan Ping Pong Peringkat MASSAK pusingan awal. Ramai yg menyibukkan diri gi tgk pertandingan tersebut..

Ape nie? Dah ar sok luse nk b'tanding, korang buleh lak sdap2 tgk org laen tanding.. Klu kawad tu dah kemas xpe jugak...

Akhirnya....  dgn kuasa veto yg dye ade, Sarjan Azfar memberi arahan..

"Xyah berlatih ar hari nie.. "

What...are u crazy????


Hari bertanding......


Maka tibalah hari yg dinanti-nantikan, hari b'tanding. Alhamdulillah, byk gak perubahan yg dibuat utk menghadapi pertandingan nie atas bantuan abang kepada anggota skuad kami tadi. Beberapa kesilapan yg kami buat mase b'tanding peringkat zon yg lps diperbetulkan..

Tapi, dgn kesungguhan kami.. bole mng ke??

Seperti biase, sblom masok btanding komander skuad Sarjan Azfar akn membacakan doa. Moga2 sumer berjalan lancar..

Lalu, kami menuju ke Dataran Stadium Sultan Mohammad IV utk sesi Kawad Pemeriksaan Barisan...

Ok bro.. steady.. nk masok padang da nie...
Kedudukan semasa kawad pemeriksaan barisan..


Duduk tegak.. Jgn gerak2...

Khusyuk dgr taklimat....
Pemeriksaan barisan oleh para juri...
Setelah pemeriksaan barisan, semua pasukan menuju keluar dari dataran utk memulakan pertandingan Kawad Kaki Peringkat Negeri 2011.. Pasukan kami mendapat giliran yang ke 5...

Akhirnya, tiba giliran kami......







Ape yg berlaku kali ni.. ade silap lagikah..

Pade awalnya.. semua kemas. Gerak tangan dan kaki yg sama. Hentakan yg padu...

Tetapi... hanye sikit lagi sbelom nk habiskan semua bahasa hukuman..

"Skuad, akan menghadap ke belakang, ke kanan.. pusing..."

Prap.. Langkah mula menjadi kucar...

"Skuad akan menghadap ke kiri, ke kanan... pusing"

And lastly...

"Skuad, akan menghadap ke kanan.. ke belakang.. pusing"

Prap..

Oh no.. Gosh, what happen?

Kesilapan di saat2 akhir... (xyah cter ar.. klu nk taw tanye sdiri skuad kawad yg laen), Keadaan mula menjadi kucar... Muka komander da nampak gelabah.. Asal la tyme2 ni lak bwat salah...

"Skuad.. henti"
......................................................................................................................

Kenapa ini berlaku... Kesilapan di saat2 akhir yg x pernah berlaku dlm sejarah pasukan kawad dlm Malaysia nie.. Sgt memalukan...

Ini semua adelah berpunca dari ksalahan kami sendiri....



Menyerah sebelum berjuang....


Inilah realitinya.. Punca utama kekalahan adelah menyerah sebelum berjuang..


Sebentar tadi aq ade cakap yg sminggu sblom tanding semua anggota skuad da mcm hilang semangat. Bile aq tanye, inilah jawapan diorang.


"Alah, watpe nk blatih. Kalah kalah dah.."

"Malah aq nok cagho ko kawad, kito x mene doh"

"X yah beria-ria sgt ar.. Igt bole mng ke nk lawan MML??.."

Dan akhirnya.. doa korang tu dimakbulkan..

Knape? Igt ape Abg Zuhai kata.. kita bukan nk mng, tapi kita nk pengalaman. Bg aq lbeyh baek kita kalah dgn bermaruah drpd kalah krn kesilapan cam2.... Sbb da komfem kalah korang x dtg latihan, x siyes b'latih..

Dan hasilnya...

Takde kesungguhan...


Seriously.. kesungguhan korang klu nk dbandingkan dgn sebelum kite b'tanding peringkat zon mmg di tahap yg konkrit.. Sbelum kite b'tanding peringkat zon, kesungguhan korang walaupun bukan di tahap 100%, tetapi maseyh bole dipuji.. agk2 dlm 87% ar. Tp kli nie.. maybe sbb korg yakin kalah, korang anggap x perlu bersungguh-sungguh.. sbb bukan mng un...

Dan hasilnya juga.. spt yg dijangka...

Takde kerjasama...

Tanye ar budak sekola rendah mane pown.. mesti diorg un tau yg ape yg paling penting dlm kawad adelah kerjasama antara semua ahli skuad..

Kerjasama antara kite??..

Seriously aq cakap.. kerjasama antara kita zero.. xde langsong...

Korang hanye tau fikirkan korang punye bosan, korang punye penat, korang punye malas, korang punye hal...

Tp pernah korg fikir??....

Dengan ketidakhadiran korg dlm latihan... cane prasaan komander kita??
Dengan korg main2 dlm latihan, cane prasaan anggota2 laen yg siyes??
Pernah korang pikir???

Dan itulah juga yg menjadi punca utama kesilapan kita hari tu....

Tapi walau apapun... tahniah kpd semua anggota skuad Kawad Kaki MTSNA di atas kesudian korang bersama-sama berlatih d tengah panas (sampai hitam muke..), jasa korang berhasil walaupun kite kalah d peringkat negeri.. Se kurang-kurangnya Zon 2 kita Johan...

Jadi misi tahun depan adelah mengekalkan kejuaraan kite dan sekurang-kurangnya xde kesilapan dlm peringkat negeri.. Tp perlu ubah sikap2 di atas tu..

Kamsahamnida...
Ganbatee...
Chaiyok..

P/S: artikel 3 xde yerk...

GALERI FOTO

Puas aty.... walaupun kalah ttp dpt hamper...
Steady ar kowank..
Juri2 kehormat...

Ayyo belalang.. melepas la sudah....
Cg Joe nie nk tgk kawad ke nk bace paper? ahakz..

Komander terbaik Malaysia...

Steady Ust Amin....

Bahane masok kawad... abes hitam muke..



2 comments:

pc-discovery said...

ulasan yg m`narik skali eh
jeng molek mapuh ore!!!

Naz Roll said...

standard... hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...