Fakta Isu Air di Selangor



Pada tahun lepas SYABAS ingin melakukan catuan atas alasan air tidak mencukupi. Namun Kerajaan Negeri Selangor membuktikan bahawa air mentah di tujuh empangan melimpah. Air mentah yang di rawat tidak di edarkan dengan baik oleh Syabas krn pihak SYABAS tidak menyelenggara tangki mereka.

Isu seterusnya ialah apabila air terawat banyak yang hilang akibat paip bocor dan dan dicuri. Walaupun begitu SYABAS masih ingin menaikkan taraf/harga air sekalipun peratus NRW tidak mahu di turunkan. NRW(non revenue water) ialah kadar air yg hilang akibat paip bocor dan dicuri. NRW sekarang ialah 33%. Ini bermakna jika loji rawatan air SYABAS menghasilkan 100% unit air terawat, hanya 67% unit sahaja yang sampai ke tangan pengguna dan selebihnya tidak. Mengikut Perjanjian Penswastaan Air 2004, jika tarif air ingin di naikkan, peratus NRW perlu di turunkan. Walaubagaimanapun SYABAS masih berdegil menaikkan tarif air iaitu pada 2009-37% , 2012-25% , 2015-20%. SEDANGKAN PERATUS NRW MASIH TINGGI IAITU 33% ATAU KEHILANGAN 663 JUTA LITER SEHARI. Atas sebab itu Kerajaan Negeri mengambil langkah menyeekat kenaikan tarif air kerana SYABAS GAGAL menurunkan peratus NRW.

Isu ketiga ialah isu CAPEX yang dikatakan disekat oleh Kerajaan Negeri. CAPEX adalah duit awam yg di beri Kerajaan Negeri kepada SYABAS untuk mengurangkan NRW.

DAKWAAN SYABAS: penyelenggaraan air tidak dapat di lakukan dgn baik kerana kerajaan negeri sekat dana CAPEX ... 

HAKIKAT SEBENAR : kerajaan negeri menyekat CAPEX kerana SYABAS tidak membelanjakan CAPEX dgn betul 

Sebenanrnya berlaku ketirisan dana dalam CAPEX. Sebanyak RM 325 juta telah hilang. Berlaku konflik kepentingan SYABAS. Mereka menggunakan CAPEX untuk membeli paip daripada Syarikat milik Pengerusinya sendiri Tan Sri Rozali Ismail bernilai RM 375 juta. Duit CAPEX sebanyak RM 22 juta digunakan untuk mengubah suai pejabat. RM 600 juta telah di belanja melalui rundingan terus, satu proses yg dikritik oleh Ketua Audit Negara sendiri.

SYABAS membelanjakan CAPEX sehingga RM 1.69 juta tetapi NRW masih 33%. Menurut penjanjian SYABAS dengan Kerajaan Negeri Selangor, SYABAS perlu menurunkan NRW kepada 19.98% supaya Kerajaan Negeri Selangor boleh mengurus air untuk memberi khidmat terbaik dgn kos terendah untuk rakyat bukan untuk membuat untung mcm syarikat swasta. Ini bermakna Masalah NRW dapat diselesaikan supaya bekalan air cukup dan tidak dibazirkan. Kenaikan tarif di kekalkan 12% berbanding di bawah SYABAS 82%. Kerajaan Negeri menggunakan kaedah MODEL HOLISTIK untuk menjaga kepentingan rakyat dan bukan membuat untung seperti yg dilakukan Kerajaan Negeri sebelumnya.

Fakta dari seorang rakan. Sebarkan. Jangan biarkan fitnah terus melanda kita.

Share:

0 perkongsian pendapat