A story 2 shared ! (edisi 2)


Alkisah...

Di dalam sebuah negeri yang diberi nama IsSpongebobPetak (bukan IsKetamBola), tinggallah seorang saudagar yang kaya bernama Ismet Cicah Budu dan mempunyai berpuluh-puluh kedai perniagaan. Saudagar kaya raya ini mempunyqi seorang bini dan 2 org putera yg bakal mewarisi perniagaan bapak mereka....

Hinggalah suatu hari, si Ismet Cicah Budu itu jatuh sakit. Menurut doktor, beliau menghidapi masalah kurang vitamin C dan hanya mempunyai tempoh 3 menet utk hidup (huh??). Maka dengan baki 3 menet yg ade, si Ismet Cicah Budu berwasiat kepada 2 anaknya...

Ismet: Hailah badan, hailah nyawa... maka 3 menet agy akan bercerailah kamu berdua..."

Anak: Bapak kite nie terpengaruh dgn filem P Ramlee nie...*berbisik*

Ismet: Wahai anakandaku yang cantik rupawan... Wajahmu...

(Director: Woit, apa kau bikin dialog sendiri ya?)
(Pelakon: Oh.. sorry2..)

Ismet: Wahai anakandaku, pada hari ini ayahanda mewasiatkan. Seluruh gudang dan toko2 perniagaan ayahanda yang di sebelah barat akn menjadi milik Abang Long Dil dan seluruh gudang dan toko2 perniagaan di sebelah timur adalah milik Abang Ngah Shark....

Dil & Shark: Mekaseyh papa.. Sayang papa!!!

Ismet: Sebelum itu.. ayahanda suka untuk memberikan satu nasihat bwat anakanda berdua sbg tips dlm berniaga..

Shark: Tell me Papa.. I'll do everything...

Ismet: Kamu harus ikut 2 nasihat ayahanda ini jika mahu berjaya dalam perniagaan. Yang pertama, jangan sekali-kali kamu tuntut hutang dari pelanggan2 yang berhutang dgn kamu.Yg ke 2, semasa hendak pergi dan pulang dari kedai, jangan kamu biarkan diri kamu terkena cahaya matahari...

Dil: Papa, pelik nasihat papa nie... Papa masuk air ke?

Ismet: Ikutlah nasihat itu. Nanti kamu akan tahu kenapa ayahanda suruh kamu lakukan sebegitu..

Dil & Shark: Baik papa...
.........................................................................................................................................................
2 bulan kemudian....

Ibu: Oh my son, how's ur business now? Adekah smue berjalan lancar?

Shark: Oh mommy, sesungguhnya bisnes Shark tidak berjalan dgn baek...

Ibu: Kenapa? Adakah angah ikut smue pesanan ayah?

Shark: Ya mommy. Ayah menyuruh saya supaya tidak menuntut hutang dengan pelanggan saya menyebabkan mereka buat kedai saya macam pusat 'take n go'. Mereka ambil barang dan tak bayar menyebabkan saya kerugian dan hampir bankrap. Ayah juga menyuruh saya supaya memastikan tubuh x kena cahaya matahari ketika pergi dan balik. Maka saya terpaksa 'beager' kereta Mercedes saya dgn cermin tinted kaler hitam supaya x kne chaye matahari. Tu belom kire upah driver yg terpaksa ikut jln jauh utk ke tempat kerja saya bg mengelakkan melalui jalan yang menghadap matahari.... Kini saya hampir bankrap. Itu 3 paku stiap hari cari saya nak tuntut saman saman saya yg tertunggak.

Ibu: Oh, what a sad! Dil, how's ur business? Is everything fine?

Dil: Hoho, mommy. Ini Abang Long Dil la. Business saya semakin maju dan kini telah sampai ke tahap import eksport...

Ibu: Whoa.. That's great my dear? How u did it? Adakah kamu ikut semua pesan ayah?

Dil: Ya mommy, sesungguhnya papa mempunyai otak yang sangat2 geliga. Otak kelas 1. Papa menyuruh saya supaya tidak menuntut hutang dgn pelanggan, maka saya menjalankan bisnes saya secara 'cash'.. No debt... Hasilnya perniagaan saya sentiasa untung.. Papa juga menyuruh saya supaya jangan bagi terkena cahaya matahari setiap kli perjalanan pergi balik kerja. Jadi sebelum matahari terbit lagi saya buka kedai menyebabkan kedai saya menjadi kedai yg paling awal di buka dan selepas matahari terbenam baru saya tutup kedai menyebabkan kedai saya menjadi kedai yg paling lewat tutup. Hasilnya, ramai costumer bertumpu di kedai saya menyebabkan saya memperolehi keuntungan yang berlipat ganda. Kini saya setiap malam boleh menikmati fish n chip...

Ibu: Nmpaknya hanya Abg Long Dil yg berjaya mengikut nasihat ayah..

Moral of dis story:

  1. Orang-orang tua biasanya mempunyai kiasan makna di sebalik nasihat mereka. Maka nilailah dgn sewajarnya
  2. Sentiasa menggunakan otak utk berfikir. Jgn maen ikowt je x tentu pasal...

Share:

0 perkongsian pendapat