Ketentuan



Semalam, aku drive dr Bangi ke kampus untuk submit kertas kerja lawatan.

Otw perjalanan balik..

Allahuakbar.. Time2 tu jugak kereta mati.  Overheat kat Tol Bangi.

Mujurlah time tu betul2 dah masuk tol. Bukan tengah2 highway. Kalau tak mau cuak jugak.

Lalu aku terpaksa menunggu. Menunggu dan terus menunggu. Sampai tow truck datang nak tarik kereta. Dan banyaklah fulus-fulus yang terpaksa dihabiskan utk kos repair kereta.

Aku dok terfikir. Kenapalah masalah datang bertimpa-timpa sejak akhir-akhir ni.

Kereta rosak.
Mak sakit.
Ayah sakit.
Elaun dh nk habih.. (err.. tu aku yang cari penyakit..)

Dalam dok fikir-fikir.. Tetiba aku ternampak satu kertas.
"Sungguh Allah itu sebaik-baik perancang."
Ringkas. Tapi penuh makna.

Kita merancang. Allah merancang.

Tapi perancangan-Nya maha hebat

Kerana dia Maha Mengetahui. Baik yang tersurat, baik yg tersirat.

Dan dia tak akan membebankan hamba-Nya dengan segala yg mrk tak termampu.

Itulah yang menjadi penguat aku. Sekurang-kurangnya untuk hari ini. Dan hari-hari seterusnya.

Dan aku yakin dengan ketentuannya :)
لا يكلف الله نفسا الا وسعها 
"Allah tak akan membebankan seseorang hambanya itu melainkan apa yang dia mampu" (QS Al-Baqarah, 286)
"Along, nanti duit repair kereta bayar bayar sendiri ea.."

Dan aku termangu..

Share:

2 perkongsian pendapat