Friday, June 03, 2011

I'm A MaN!!!



Ok, arinie kite nk ckp psl lelaki.. Haha..

First skali nk ulas, 2 all girlz.. perkara2 nie adelah pantang larang kalo mau bicara sama lelaki ye..

1. Firstly, jangan buat lelaki patah semangat terhadap suatu pekerjaan atau perkara yang mereka lakukan. Lelaki nie mmg terkenal dg sifat egois yg setinggi KLCC.. (mcm aq la..). Kalau lelaki ada masalah, cuba hulurkan bantuan. Tpi biasenye diorg akn tolak.. muahaha...

2. 
Jangan cerita tentang keburukan kawan baik lelaki tu. Especially member2 kamceng. Mau x marah...

3. K
alau pendapatan anda lebih tinggi dari lelaki. Jangan cuba memperbesarkan perkara tu . Nanti lelaki akan tersinggung. Mcm td ar aq kte. Llaki nie ade sifat ego.. Malu ar kalah ngan pompuan...

4. 
Jangan cerita tentang lelaki lain yang dalam diam-diam mencintai korang. Lelaki ade jeles gak au.... Lg terok dr pompuan...

5. Bila jumpa dengan ex atau kawan lama lelaki. Tak payah terlalu ghairah bercerita perasaan tu kat si dia.. Mau x mati kne tibai mamat 2 kang...

6. 
Penceraian. Memang satu perkataan yang lelaki sangat tak boleh dengar....

7. Mencemuh dan membenci ibu si lelaki tersebut.. yang ni paling pantang. Dosa au.. Mom is everything...

8. Menceritakan pengalaman curang dengan lelaki lain. Klu nak mampos try ar...

9. 
Jangan membandingkan dia dulu dengan sekarang, terutama sekali mengenai kegagahannya.


10. Jangan sesekali cakap psl kelemahan dye atau bnde yg dye xley bwat...


Kenapa lelaki bersifat ego? Huhu, aq nk ulas un x taw.. Tapi senanyer ego nie adelah senjata bg stiap lelaki... Klu ko prasan, setiap llaki ade bende nie an? Xkire ar walaupown dye pondan..


Tp sikap ego lelaki dpt dilengkapi dgn sikap lembut perempuan. Prasan x? Ego means keras hati. Manakala setiap wanita mempunyai satu kelebihan yg sejak azali lg da ade. Iaitu sbg pelembut hati. Dgn apa? Melalui air mata mrk.. Setinggi mane ego lelaki itu akan cair gak dgn kuase air mata wanita..


Dat means, Allah da menjadikan hidup berpasang-pasangan itu adelah utk saling melengkapi. Byk agy yg kite bole ulas. X cayer cube try tgk sdiri.


Dan ini pula fakta mengenai 2 gender..


- Orang perempuan juga suka mengubah penampilan diri dan tindakan pasangannya. Jadi pantang ada yang tidak kena dengan suaminya, isteri akan segera menegur dan menyuruh membuat perubahan. Sebaliknya orang lelaki biasanya, hanya akan memberi teguran apabila pasangannya agak keterlaluan. Umpamanya, apabila si suami melihat isterinya memakai pakaian yang terlalu ketat, maka dia akan menegurnya.

- Orang lelaki juga sering memberi tumpuan kepada aspek fizikal atau kebendaan manakala perempuan lebih menumpukan kepada aspek perasaan dan kemanusiaan. Lantas orang perempuan lebih mudah merajuk dan tersinggung dan lebih mudah bersimpati dan sedia berkorban.

- Bagi orang perempuan, mengalah itu tanda sayang dan pengorbanan manakala bagi lelaki, mengalah itu tanda lemah dan tiada prinsip kukuh. Jadi elakkanlah daripada merendah-rendah atau mencabar suami!!!

- Gerak hati orang perempuan adalah lebih tajam daripada orang lelaki. Jadi para suami mesti ingat, jangan cuba membohongi isteri!

- Orang perempuan, apabila risau atau mengalami ketegangan, akan menceritakan masalahnya kepada orang lain. Berbeza dengan orang lelaki, mereka lebih kerap mendiamkan diri apabila bermasalah.

- Seseorang lelaki tidak perlu khuatir tentang kesetiaan isterinya. Sebab orang perempuan, apabila menyayangi seorang lelaki, akan menutup hati dan pemikirannya terhadap lelaki lain. Orang lelaki pula lebih fleksibel.

- Orang perempuan mudah jadi marah, cemburu dan merajuk apabila imej dirinya menurun. Orang lelaki akan menjauhkan diri apabila imej dirinya tergugat.

- Emosi lelaki ibarat getah, manakala emosi perempuan ibarat ombak. Lantas orang lelaki jika marah atau merajuk biasanya tidak lama sekitar dua atau tiga jam saja. Marah atau merajuk perempuan, agak lama ada kalanya berhari-hari,malah berminggu-minggu

Satu agy, knape Allah letakkan kuasa penceraian di tgn lelaki?

Sbbnya ialah, seorang lelaki mempunyai sifat berpandangan jauh, tegas, dan x mudah dipengaruhi emosi. Manakala perempuan lbeyh mudah dipengaruhi emosi dalam melakukan sst.

Satu kajian yg dibuat di Barat, di mana seorang profesor telah meletakkan seorang budak kecil di tepi jalan untuk melihat reaksi pemandu yang lalu di situ.

Ternyata, kebanyakan pemandu wanita lbeyh cenderung utk memberhentikan keretanya. Manakala, pemandu lelaki terus jalan macam xde pape berlaku..

Ini berrmakna org lelaki x mudah dipengaruhi emosi dlm melakukan sst. Tu pasallah talak kt tgn lelaki. Kowt letak talak kt org pompuan, aduiyai ramai ar cik abang kite yg menduda nnt...

Sbb ape? Talak bkn sst bnde ringan. Malah diriwayatkan dlm hadis apb berlaku talak, maka akn bergegarlah tiang arasy di langit. Ni bermakna Allah tdak suke pd penceraian..

P/S: Lelaki juga slalu ckp straight 2 da point... xde kias2. Pompuan suke berkias...

2 comments:

Anati Soki said...

stuju !!!!
untuk anat
lelaki mmg go tahap karma
pastu plak
lelaki
kalau merajuk mmg pergh.. scary oooowh..
pmpuan if mrajuk boleh dipujuk2 lg
laki kalu mrajuk.,.pergh.. cek nk pjuk pun takot...

Naz Roll said...

hehe.. bese ar lelaki...

tp llaki akn kalah gak dgn airmata pompuan.. haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...