Kesibukan itu ujian :)

"Apakah kamu menyangka bahawa kamu akan dibiarkan dengan hanya berkata 'Kami telah beriman' sedangkan kamu belum diuji?"  
Surah Al-Ankabut, 2.

Alhamdulillah, masih lagi diberi kesempatan untuk bernafas dan menulis.

Selepas seminggu diuji dengan begitu banyak rintangan dan ujian dengan lambakan assignment, task and so on, weekend ni baru dapat bernafas semula. Seriously it’s gonna be a tough sem.

Stress week, feels like wanna blow my head..
Minggu lepas, beberapa projek perlu disiapkan dan dihantar dengan dateline yang sangat rapat. Selasa munazarah, Rabu MUET Test (Speaking), Khamis english roleplay, and Jumaat dateline mu’jam. And I seriously like almost die when I had to face all this things in a week.

Starting from mu’jam, sebagai editor aku ditugaskan mengumpulkan semua kalimah2 Arab yg student kelas tuto bagi and combine it in Microsoft Word to be a mu’jam. Pada minggu yang sama juga kena seat dlm MUET Speaking exam.

Fokus aku tertumpu kpd MUET dgn mu’jam terpaksa dilupakan buat sementara waktu. And who knows tindakan aku hanya memberi impak negatif kepada 2nd editor from Muslimat yg terpaksa buat semua benda untuk back-up tugas aku. Okey me is selfish -..-

So after MUET, dgn rasa bersalah yg agak menebal aku decide utk bantu dia memudahkan kerja2 mu’jam. And finally we succeed to pass the task to Ustazah Mina after 3 malam bersengkang mata berhempas pulas menghasilkan mu’jam tersebut. Weehuu :P

Mu'jam Ar-Rasyid hasil titik peluh kami. 
And for munazarah, Allah memudahkan urusan dengan ditangguhkan ke minggu depan (even memang aku dh 100% ready waktu tu)..

And for the roleplay, siapa sangka kami hanya berlatih satu malam dan Alhamdulillah kami dpt perform the best for a next day.

Roleplay by Mooting Court Session. Kes sebuah sekolah yang akan dimansuhkan kerana pelajar2 tidak mengikut etika dan berkelakuan teruk.
Roleplay team.
Siapa kita untuk menyalahkan takdir dan melawan ketentuan dan ujian-Nya, bukankah Dia yg mencipta ujian dan Dia yang memberi jalan penyelesaiannya?

Allah tidak pernah memberi sesuatu ujian dengan niat untuk melemahkan hamba-Nya, bahkan ia untuk menguatkan dan menambah keimanan mereka.

“Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” Surah Muhammad, 7

Dan inilah ibrah yang aku dapat dari peristiwa minggu lepas. Allah sedang menguji aku :)


p/s: And siapa sangka minggu lepas aku dah hampir mula meninggalkan zaman belasan tahun? :)

Since 27 Feb 1995.. and still counting.. :)









Share:

0 perkongsian pendapat