2013. Jom. Upgrade

2013. Tahun Baru Masihi bermula lagi. kini kita sudah memasuki fasa baru, azam baru, misi baru, cita-cita baru, bini baru (huh? :o)..

Alhamdulillah, sekali lagi kita diberi kesempatan oleh Allah untuk menghirup udara segar 2013. Masa untuk kita settlekan perkara yang belum setel. Bagi yang baru masuk sweet 18 tu, masa nilah untuk anda 'membalas dendam' pada hidup anda yang lifeless tahun2 lepas dan enjoy sepuasnya menikmati hidup sebagai budak-dah-abes-sekolah.. Oh enjoy ke? Plizzzz.. *tangankebahumatakeatas

Walau apapun misi dan azam kita pada tahun baru ini, mari kita layangkan minda ke atas sekejap. Setiap perkara pasti ada sebab dan musababnya. Apakah kita masih dihidupkan untuk tahun 2013 ini tanpa tujuan? Atau hanya untuk mengecapi keseronokan dunia yang seperti tiada penghujungnya?

Ternganga sebentar.


"Maka apakah kamu mengira bahawa kami menciptakan kamu main-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?"
QS Al-Mu'minun, 23:115

Dush.. Terpukul..

Come on guys, kita upgrade diri kita. Tahun ini kita tingkatkan azam kita untuk menjadi insan berguna dan hamba-Nya yang bertakwa. mari kita kutip sebanyak mungkin keredhaan-Nya dan mencari semaksima mungkin keampunan-Nya. Takkanlah kita nak masih berada di takuk lama kot.. Takkan kita nak cari peningkatan dari segi duniawi tapi tidak dari segi ukhrawi kan? :)

"Ala kau nie, aku solat 5 waktu. Puasa sebulan Ramadhan. Tak cukup lagi ke?"

Hoho, sebab tu lah kita kena upgrade. Takkan kita cuma nak buat perkara wajib je kan? Apa salahnya kita tambahkan lagi amalan kita.

Kalau sebelum ini kita solat 5 waktu tanpa miss dan merasai kenikmatannya, apa kata kita tambah kenikmatan kita dengan solat dhuha di waktu pagi atau solat tahajjud di waktu malam. Kalau sebelum ini kita berpuasa sebulan, apa kita tambahkan dengan puasa sunat Isnin dan Khamis. Kalau sebelum ni kita cuma spend 5 minit sehari mentadabbur Al-Quran, apa kata kita tambah 5 minit lagi. 10 minit kita boleh habiskan satu mukasurat, satu bulan satu juzu'.. Wow, ini sungguh ohsem..

Mari kita ubah diri kita. Dari sorang hamba yang excellent kepada super excellent.. Dari tahap keimanan yang Wow! menjadi Super Wow!.. Dan mari kita memburu chenta Nya dengan menjadi Hamba-Nya yang super ohsem dari hamba-hamba-Nya yang lain..  Dan tak mustahil dengan kita upgrade diri kita kita dapat mengupgrade orang-orang lain di sekitar kita.

"Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) perihal mereka dengan benar; sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk."
QS Al-Kahfi, 18:13

2013. Mari kita menjadi agen perubahan.. :)



*post pertama selepas setahun menyepi.. sori  :)

Share:

0 perkongsian pendapat