Saturday, May 07, 2011

La!! PaSaL SeLiPaR jEr!!!.


"Ish, mane plak pergi selipar aku ni?"

Ni lah masalah org melayu. Kalau gi masjid, mesti hilang selipar. Sampaikan selipar Jepun tapak licin aku pown dikebasnya. Ish3, klu ku jumpe sape yg curi ni, taula aku nk basuh dia camne.
Tiba2, aku ternampak seorg budak yg sdg dgn sesedap orennya memakai selipar aku berjalan-jalan menuju keluar. Ish, xleh jd ni. Aku pown ape lg, kejar ar.......

"Op,op, wait,wait,wait de menet, adik pkai selipar sape ni?" tanya aku dgn penuh lemah lembutnye (saje mls berkasar dgn budak kecik).

"X tau."Aih, selambanya.!!!!

"Klu x tau sape punya knape ambik?"

"Dah selipar saya hilang."

"Pastu tuan selipar ni nk balik pkai ape?.

"Ambik org len punye."

Itulah dia masalah masyarakat kita. Klu brg hilang, kebas org len punye. Pastu yg len kebas yg len. Last2 semua sapu org punye, yg merana org yg last kluar dr masjid. Balik kaki ayam jer la...


Sebenarnya, perbuatan ni salah. Diulangi, SALAH. Ini sudah dikira perbuatan mencuri. Walaupun hanya sepasang selipar jepun, tetap salah. Klu semua saling mengebas, habislah 1 Malaysia jd pencuri.

Ada satu kisah, Wallahualam x tau betul ke x, seorg mujahid yg telah gugur syahid di medan pertempuran. Apb mujahid td nk masuk ke syurga, dia telah dihalang. Kesnya, krn di tgnnya terdpt sebatang jarum yg bkn hak miliknya. Tu baru jarum, apatah lg sepasang selipar. Hah, camne tu?

Jd kpd ibu bapa, tlglah ajar anak2 anda supaya x tergolong dr kumpulan pengebas ni. Dan kpd yg te'rasa' tu, henti2 kan la keje x berfaedah ni ye. Klu selipar hilang tu balik je kaki ayam. Jgn curi selipar org len. X psl2 nnt tangan kene kerat kat Akhirat psl curi selipar.

2 comments:

Emilia Emira said...

haha sebab tuh laa ma abah selalu pesan nak pergi masjid pakai selipar jepun jea..hilang pun tak sayang mane..;)

Naz Roll said...

sadis sungguh pakai selipar jepun un kne kebas..
huhu..
tp aq syg selipar jepun..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...